Monday 12 December 2011

Bapa tiri yang zalim

Aku dan abgku tak pernah dilayan sebagai seorang anak kepada bapa tiriku. Ada saja silap kami dimatanya. Petang itu aku bermain dengan si comel, anak kucing kesayanganku yang berusia sebulan setengah. Si comel gemuk dan pendek mungkin sebab kuat minum susu kot, itulah sebabnya kadang2 aku lihat perutnya pun dah jejak ke lantai. Tengah aku bermain2 dengan si comel, datang ayah tiriku merampas si comel dari tanganku. Dilambungnya sicomel ke udara. Terkejut aku dengan tindakannya tapi apakah yang mampu ku lakukan. Kalau aku berkata sesuatu pasti aku pula yg menjadi mangsa selepas si comel.

Sicomel jatuh ke tanah, mengelepar kesakitan. Hanya Allah yg tahu betapa sedihnya aku disaat itu. Kalaulah sicomel jatuh ke lantai tadi tentu kepala si comel dah pecah. Kemudian kedengaran suara bapa tiriku berbunyi seakan petir.

"Hah, apa yg tercengang2 lagi tu, pergilah ambil air, bagi kat kucing tu" ku lihat wajah bapa tiriku seperti org yg terkejut bila dilihatnya sicomel masih mengelepar kesakitan.

Aku dengan pantas pergi kedapur dan berlari kearah si comel dan mendukungnya sambil menangis dan menuangkan air kemulutnya. kesian si comel.

"Maafkan aku si comel, kalau bukan sebab kau kucing kesayangan aku tentu kau tak menerima nasib seperti ini. Maafkan aku si comel, aku bersalah pada kau" kataku dalam tangis yang masih memeluk si comel.

Aku ingat si comel akan meninggalkan aku pada ari tu tapi Allah yang menentukan segalanya. Sicomel masih hidup sehingga sekarang, walaupun sudah dikategorikan sebagai kucing warga emas tetapi ayah tiriku yang dijemput Ilahi dulu rupanya.

No comments:

Post a Comment