Thursday 6 October 2011

Doa dan Amalan Untuk Menurunkan Demam Panas

Sebelum cuba mengambil ubat paracetamol ( Acetaminophen) 500mg (ubat ini utk org dewasa). Bolehlah cuba dibaca ayat-ayat dan doa dibawah untuk mengurangkan/menurunkan panas badan akibat demam (samada kanak-kanak atau dewasa). Sila cuba amalan berikut:-


1- Baca surah al-fatihah (sekali)


2- Baca selawat syifa (sekali)


3- Baca doa ini ( Jangan lupa baca Bismillah)




Ertinya : "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dengan Nama Allah Yang Maha Besar, kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan peluh yang mendidihkan darah dan kejahatan kepanasan neraka


***** Caranya:- Dihembuskan kedalam segelas air dan diberi minum kepada pesakit. Pesakit juga boleh dilapkan dengan sebahagian air ini..

HIKMAH SAKIT DEMAM SUNNAH RASULULLAH SAW 
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: ”Sesungguhnya penyakit demam (panas) adalah berasal dari panas neraka jahanam. Kerana itu dinginkanlah dengan air.”(HR. Imam al-Bukhari rahimahullah) 

Dan sabda beliau shallallahu 'alaihi wasallam ketika disebutkan kata demam di hadapan beliau dan ada seseorang laki-laki yang mencelanya: ” Jangalah engkau mencelanya (demam), kerana sesungguhnya ia membersikan dosa sebagaimana api membersihkan kotoran dari besi."(HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment