Saturday 29 October 2011

Tudung Sekolah Dikunyah Lembu

Nek, cucu ada cerita lucu masa zaman sekolah. Cucu harap nenek sudi membacanya. Kisah ini adalah pengalaman cucu sendiri ketika bersekolah agama dahulu.

Begini kisahnya nek. Satu pagi tu cucu terbangun lewat, ingat nak ponteng aje sekolah agama tapi mengenangkan ari tu cu ada peperiksaan, cucu tak jadi ponteng. Setelah bersiap2, cucu cari tudung sekolah cucu kat ampai (tempat sidai baju), sebab malam sebelum tu cucu basuh tudung sekolah tu. Cari punya cari tapi tak juga jumpa. Nak kata ada pencuri adalah sesuatu yang tak mungkin sebab sapalah nak curi tudung sekolah cucu tu. Bila tanya pada mak, mak kata dia tak angkat tudung tu dari ampaian. Lah! kemana pula tudung tu hilang?

Untuk pengetahuan nenek, cucu tinggal dirumah kampung. Dalam masa kelam kabut mencari tudung tersebut, anak saudara cucu yang berumur 1 1/2 tahun berkata sesuatu
"Nembu mamam" Dalam fikiran cucu, takkanlah lembu makan tudung sekolah cucu tu tapi pada masa yang sama cucu mencari juga bayang2 lembu dihalaman rumah. Sah! Cucu lihat lembu betina kesayangan ayah sedang mengunyah tudung sekolah cucu tu.. Ahhh...parah. apalagi, cucu pun dengan tergesa-gesa berlari kearah lembu tersebut dan menarik tudung tersebut. Selepas beberapa minit aksi tarik menarik, akhirnya tudung cucu tu berjaya juga diselamatkan tapi malangnya, tudung tersebut sudah koyak disana sini selain sudah renyuk seribu. Tanpa berfikir panjang cucu terus menyarung tudung tersebut kekepala dan terus kesekolah untuk mengambil peperiksaan.

Sesampai disekolah, kawan-2 cucu pelik mengapa tudung cucu berkeadaan seperti itu tapi cucu tak ada masa untuk menjawab soalan mereka kerana kertas soalan sudah mula diedarkan oleh cikgu. Selepas habis masa untuk kertas terbabit cucu terdengar, cikgu memanggil nama cucu dan bertanyakan kenapa tudung cucu berkeadaan seperti itu, Cucu jawablah lembu makan tudung cucu. Apalagi, satu kelas ketawakan cucu... Kemudian cikgu bertanya kenapa cucu tak pakai tudung lain, cucu cakaplah cucu tak sempat nak cari tudung lain dan itulah sebabnya cucu pakai tudung yang sudah renyuk seribu dan koyak rabak. Sekali lagi cucu diketawakan. cikgu cucu suruh cucu ceritakan bagaiman perkara itu terjadi. Bila cucu ceritakan, sekali lagi rakan sekelas cucu gelak sakan... Ada yang menekan2 perut sebab gelihati. Cucu buat muka seposen aje... Naka kata apa lagi..Nasib2, dahlah bangun lambat, tudung sekolah dimakan lembu, kemudian dikettawakan oleh kawan2 sekolah pula....

No comments:

Post a Comment