Saturday, 31 December 2011

Hilangkan Kemerahan (sunburn) dengan Masker Timun.


  • Sagat sebiji timun dan campurkan dengan satu sudu besar yogurt serta satu sudu besar buah kranberi yang siap dilecek.
  • Campurkan semua bahan-bahan tadi agar menjadi satu adunan.
  • Sapukan bahan-bahan tadi menjadi masker pada wajah, leher dan dada yang kemerahan.
  • Biarkan 5 hingga 10 minit dan bilas hingga bersih.

Friday, 30 December 2011

Khasiat Kentang

Selain mengandungi karbohidrat, kentang juga kaya dengan Vitamin C dan selain ia boleh mengurangkan atau mencegah Hipertension. Hanya dengan memakan 200 gram kentang, keperluan  vitamin C sehari telah anda penuhi. Kentang memiliki kadar air yang cukup tinggi, iaitu sekitar 80%. Itulah yang menyebabkan kentang segar cepat rosak, sehingga ianya perlu disimpan dengan baik. Kentang boleh dihidangkan dengan berbagai cara, digoreng, direbus, dipanggang, disajikan bersama daging serta sayuran, atau sebagai campuran kuih-muih. Mempelbagaikan kentang menjadi kerepek, tepung dan lain-lain lagi adalah untuk memanjang daya guna kentang tersebut.

Di beberapa negara, tanaman yang mempunyai 200 spesies ini meniadi makanan pokok. Dengan bentuk yang sederhana, kentang memiliki manfaat yang banyak, hal ini dimungkinkan berkat kandungan yang ada di dalamnya. Misalnya kalsium yang tinggi yang terdapat didalam kentang bermanfaat untuk memelihara kesihatan tulang dan gigi. 

Kandungan air per 100 gram kentang ialah 82 gram, dengan nilai protein sebanyak 2 gram, k√§lori sebanyak 70kkal dan karbohidrat sebanyak 19 gram. Selain kandungan-kandungan tersebut, kentang juga memiliki kandungan lain seperti zat besi dan riboflavin yang penting bagi tubuh. 

Demikian pula dengan vitamin yang ada pada kentang. Sebut saja vitamin C yang mengandung antioksidan yang baik untuk mengusir radikal bebas dalam tubuh. Untuk memperolehi vitamin C dengan maksima pilihlah kentang yang baik keadaannya, antaranya memilih yang tidak bertunas, kulitnya tidak berkedut, tidak ada bercak kehijauan, dan tidak ada lubang pada permukaannya.

Namun, disamping beberapa manfaat tadi, kentang juga mengandung solanium, yang masuk ke dalam tubuh akan menyebabkan mual, sakit perut, muntah serta sakit kepala. Jadi adalah disarankan supaya membasuh kentang sebelum dimasak supaya kamdungan solanium yang terdapat didalamnya dapat dikurangkan ataupun dihilangkan.

Mengamalkan memakan kentang samada secara direbus, dibakar (Tanpa minyak) dengan kerap dalam masa sekurang-kurang sebulan akan mengurangkan berat badan serta mengurangan tekanan darah tinggi.

Dihalau Bapa Tiri (2)

Dah tau ada bapa tiri yang macam singa lapar, aku dan abang aku buat hal lagi. kami lewat balik lagi petang ni. Kesudahannya macam biasa, kami dihalau kali entah ke berapa dan dengan muka tak malunya kami masih berlegar diperkarangan rumah kami walaupun tak boleh masuk ke rumah sebab pintu dan tingkap semuanya dah dikunci tadi.

Banyaklah pula nyamuk kat luar rumah maghrib-maghrib ni. Apalah kami nak buat, perut dahlah berkeroncong. Kalau duduk kat serambi nanti tertidur pulak. Mak aku kata, tak elok tidur maghrib macam ni. Hah..kami ronda ajelah kat dalam kawasan pagar rumah ni. Boleh juga buang masa dari duduk tercangguk aje. Lagipun kawasan rumah bapa tiriku ni agak besar juga dalam 1 1/4 ekar.

Sedang kami bertiga merayau-rayau. Oh terlupa pula nak bagitau, kali ini sepupu kami pun sekapal dengan kitaorg kerana sebab dialah kitaorg balik lambat. Rayau punya rayau, kami terdengar satu suara parau. Suara binatang. Yang pasti bukan suara kambing atau lembu. Kami bertiga terjengah-jengah cuba mengenalpasti suara apakah itu. Tiba-tiba, dari hujung semak di depan rumah kami terlihat satu binatang seakan beruang tapi bukan beruang menuju kearah kami.

Kami pun apa lagi, ambil langkah seribu. Oppss. bukan kami tapi abang aku dan sepupu aku. dan aku yang berumur 6 tahun tercicir di belakang.

"Cepat Ta, panjat pokok tu"Suara abangku kedengaran.

Rupa-rupanya dia sedang memeluk sebatang pokok kelapa didepan rumah sementara sepupuku dah duduk mencangkung di dahan pokok mangga. Aku pun terus memanjat pokok mangga sambil menangis sebab aku tau paras ketinggian yang dipanjat oleh aku mampu dicapai oleh binatang tersebut.

"tak boleh panjatlah, tariklah aku"

"mu cuba naik lagi, cepat Ta, bahaya tu.."

"aku kata tak boleh, tak bolehlah bengong" kataku sambil menangis


Nasib aku baik sebab binatang seakan beruang itu tidak menuju kearah aku sebaliknya menuju kearah pintu belakang rumah kami. Dari arah kami menyorok dapat kami lihat binatang tersebut berdiri dan mencakar-cakar pintu belakang. Lama juga kami lihat ia mencakar pintu belakang rumah. Adalah dalam 10-15min.

Kemudian ia memusingkan badannya dan berlari menuju kearah kami dan aku bernasib baik kali kedua, bila binatang tersebut terus berlari kearah semak-semak di tepi pagar rumah kami. Pelik sungguh kami bertiga. Pagar rumah sudah ditutup, bagaimana binatang itu masuk dan apakah binatang tersebut. Nak kata beruang, bukan beruang. Lebih kurang 1 jam selepas kejadian itu, kami perlahan-lahan turun dari pokok dan berlari kearah serambi didepan rumah dan pintu depan hanya ibu kami buka pada pukul 11.00 malam selepas bapa tiriku tidur.

Thursday, 29 December 2011

Senaman Untuk Kempiskan Perut

Lakukan senaman berikut untuk mengempiskan perut anda:-

1. Baring di atas permukaan rata. Bengkokkan kedua belah kaki dengan tapak kaki terletak di atas permukaan. Angkat punggung perlahan-lahan sambil menahan nafas. Angkat setinggi yang boleh. Amalkan 2 kali sehari. Hasilnya akan kelihatan.
2. Selain itu, amalkan juga memakan satu biji tomato yang sedang besarnya dan tidak begitu ranum.

Wednesday, 28 December 2011

Khasiat Durian Belanda


RAMAI yang tidak tahu batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden. Kajian Universiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan
yang inginkan zuriat.

Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit kerongkong. Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.
Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis. Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit
hati.


Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh. Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-biritKulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut. Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyana digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf. Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese,sukrosa, reticuline dan tannin.


Kisah Nenek Pemungut Daun

Dahulu di sebuah kampung, ada seorang nenek tua penjual bunga. Ia menjual bunganya di pasar. Jaraknya rumahnya ke pasar agak jauh dan sdah menjadi kebiasaan pada nenek tersebut berjalan kaki saban hari.

Selesai berjualan, ia akan singgah di masjid di pekan tempatnya tinggal, ia berwudhu, masuk masjid, dan melakukan solat zuhur.
Setelah membaca wirid sekadarnya, ia keluar dari masjid dan membongkok-bongkok di halaman masjid. Rupanya ia mengumpulkan dedaunan yang berteraburan di halaman masjid.
Sehelai demi sehelai dikutipnya. Tidak satu helaipun yang tertinggal. Sudah pasti agak lama dia membersihkan halaman masjid dengan cara itu. Sedangkan sinaran matahari di waktu itu panas membahang. Peluh tuanya membasahi seluruh tubuhnya. Ramai pengunjung masjid jatuh hiba melihatkannya.

Pada suatu hari  Bilal masjid memutuskan untuk membersihkan dedaunan itu sebelum perempuan tua itu datang. Pada hari itu, ia datang dan langsung masuk masjid. Seperti biasa selepas solat, ketika ia ingin melakukan pekerjaan rutinnya, ia terkejut.Tidak ada satu pun daun yang berselerak di situ. Ia masuk ke dalam masjid dan menangis teresak-esak. Dalam keadaan teresak-esak dia bertanyakan bilal masjid tersebut, mengapa daun-daun itu sudah disapukan sebelum kedatangannya.Bilal menjelaskan padanya bahawa mereka kasihan kepadanya dan nenek itu menjawab,

“Jika kasihankan aku. Berikan kebenaran untukku membersihkannya seperti biasa.”
Jawapan dari nenek tersebut membuatkan bilal tersebut terdiam.

Dipendekkan cerita, sejak hari itu nenek itu dibiarkan mengumpulkan dedaunan itu seperti biasa.
Seorang alim di pekan tersebut diminta untuk menanyakan kepada perempuan itu mengapa ia begitu bersemangat membersihkan dedaunan itu.


Perempuan tua itu menjelaskan sebabnya dengan dua syarat, pertama, hanya orang alim itu seorang sahaja yang boleh tah kenapa dia berbuat demikian dan, kedua, rahsia itu tidak boleh disebarkan ketika ia masih hidup.

Sekarang ia sudah meniggal dunia, dan inilah yang diperkataan kepada orang alim tersebut:-
“Saya ini perempuan bodoh, ustaz,” tuturnya.
“Saya tahu amalan saya yang kecil itu mungkin tidak disempurnakan dengan cara yang betul. Saya tidak mungkin akan selamat pada hari akhirat tanpa syafaat Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam.
Setiap kali saya mengambil selembar daun, saya ucapkan satu selawat kepada Rasulullah. Kelak jika saya mati, saya ingin Nabi junjungan kita menjemput saya.Biarlah semua daun itu bersaksi bahwa saya membacakan selawat kepadanya.”

Perempuan tua dari kampung itu bukan saja mengungkapkan cinta Rasul dalam bentuknya yang tulus. Ia juga menunjukkan kerendahan hati, kehinaan diri, dan keterbatasan amal dihadapan Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Lebih dari itu, ia juga memiliki hati yang luhur. Ia tidak menganggapkan mudah amalannya. Ia sangat bergantung pada rahmat Allah. Dan siapa lagi yang menjadi rahmat semua alam selain Rasulullah saw.

Monday, 12 December 2011

Bapa tiri yang zalim

Aku dan abgku tak pernah dilayan sebagai seorang anak kepada bapa tiriku. Ada saja silap kami dimatanya. Petang itu aku bermain dengan si comel, anak kucing kesayanganku yang berusia sebulan setengah. Si comel gemuk dan pendek mungkin sebab kuat minum susu kot, itulah sebabnya kadang2 aku lihat perutnya pun dah jejak ke lantai. Tengah aku bermain2 dengan si comel, datang ayah tiriku merampas si comel dari tanganku. Dilambungnya sicomel ke udara. Terkejut aku dengan tindakannya tapi apakah yang mampu ku lakukan. Kalau aku berkata sesuatu pasti aku pula yg menjadi mangsa selepas si comel.

Sicomel jatuh ke tanah, mengelepar kesakitan. Hanya Allah yg tahu betapa sedihnya aku disaat itu. Kalaulah sicomel jatuh ke lantai tadi tentu kepala si comel dah pecah. Kemudian kedengaran suara bapa tiriku berbunyi seakan petir.

"Hah, apa yg tercengang2 lagi tu, pergilah ambil air, bagi kat kucing tu" ku lihat wajah bapa tiriku seperti org yg terkejut bila dilihatnya sicomel masih mengelepar kesakitan.

Aku dengan pantas pergi kedapur dan berlari kearah si comel dan mendukungnya sambil menangis dan menuangkan air kemulutnya. kesian si comel.

"Maafkan aku si comel, kalau bukan sebab kau kucing kesayangan aku tentu kau tak menerima nasib seperti ini. Maafkan aku si comel, aku bersalah pada kau" kataku dalam tangis yang masih memeluk si comel.

Aku ingat si comel akan meninggalkan aku pada ari tu tapi Allah yang menentukan segalanya. Sicomel masih hidup sehingga sekarang, walaupun sudah dikategorikan sebagai kucing warga emas tetapi ayah tiriku yang dijemput Ilahi dulu rupanya.

Sunday, 11 December 2011

Dihalau Bapa Tiri (1)

Aku dengan abang aku memang selalu dihalau bapa tiri kami. Sebab aku dan abg aku kecil masa tu, walaupun kami dihalau kami tetap tak berambus dari rumah tu. Tetap juga berlegar-legar keliling rumah ataupun duduk didepan pagar, paling terukpun menumpang dirumah jiran sehingga bapa tiri kami tu tidur, barulah kami masuk kerumah.

Kami tak tahu mengapa kami dilayan dengan teruk oleh bapa tiri kami tu. Ibu mengahwini bapa tiri kami setelah beberapa tahun ayah meninggal dunia. Sudahlah adik beradik tiri kami bencikan kami, bapa tiri kami pun dua kali lima aje. Petang tu sebab terlampau asyik bermain dibelakang rumah kami balik lewat dari biasa, bukanlah lewat sangat pun, adalah dalam pukul 6 petang. Entah hantu mana yang merasuk bapa tiri kami ari tu, kami dihalau keluar rumah lagi kali ini. Yang lebih parah sepupu tiri kami pun jadi mangsa sekali. Join the club.

Umur aku masa tu baru 6 tahun dan abang aku 9 tahun. Sebab tak tau nak pergi kemana, abang aku dan sepupu tiri kami tu duduk didepan pintu pagar sementara aku duduk mencangkung di tepi jalan. Jarak antara kami bukannya jauhpun, adalah dalam 8 kaki aje. Waktu tu kedengaran azan maghrib berkumandang dari surau berdekatan. Dari kejauhan ku lihat seorang lelaki tua berkopiah putih, berbaju melayu dan berkain pelikat mengayuh basikal dari arah kanan jalan. Pasti pakcik ni nak ke surau, kata hatiku sebab pakcik tu baru lalu depan aku dan menuju kearah surau.

Selepas pakcik tersebut berlalu, kedengaran abang aku dan sepupu tiri aku tu memanggil aku.
"ppsst...psst.."
"Apa psst..psst?"
"Apasal mu duduk situ , marilah duduk sini, mu tak takut ke?"
"Takut apa? Tengok org tua naik basikal pergi surau pun takut ke?"
"Eh..bukan orang tualah, poconglah baru lalu depan mu tu bodo"
"pocong kebendenya, pakcik tu pakai kopiah, baju melayu dengan kain pelikat lah"
"Eii bodo.. poconglah baru lalu.. terlompat-lompat lagi. kitaorang nampak. marilah sini"
"Bengong mu ni, pakcik tu pakai kain pelikat kotak-kotak lagi, mana ada pocong"
"Suka atimu ah, kalau mu nak duduk sana, mu duduk ah"

Sampai ke hari ini aku masih tak pasti. Adakah pocong yang lalu sambil terlompat-lompat didepan aku ataupun orang tua yg lengkap berpakaian seperti yang aku nampak. Allahualam..

Thursday, 24 November 2011

Nenek Dan Kucing-Kucingnya

Di Kampung Pinang Sebatang tinggal seorang nenek yang tinggal keseorangan. Tiada anak atau cucu untuk dijadikan penyambung zuriat. Penemannya siang dan malam adalah kucing-kucing peliharaanya. Teratak yang didiami juga agak uzur seperti usia nenek tersebut. Nenek tersebut dipanggil Nek Mah dikalangan penduduk kampung. Sikap menyayangi terhadap kucing-kucing menyebabkan Nek Mah akan mengutip kucing-kucing terbiar yang dijumpai olehnya.

Oleh kerana usia yang sudah lanjut usianya, tidak banyak kerja yang boleh dilakukan untuk menampung perbelanjaannya dan kucing-kucing belaannya. Makan minumnya hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Rezeki yang sedikit itu dikongsi dengan kucing-kucing peliharaannya. Tiada rezeki buatnya tidak mengapa tetapi bila kucing-kucingnya mengeow meminta makanan dan tiada apa yang mampu disajikan buat mereka, pasti mengalir airmata tuanya. Terasa amat sedih kerana tidak mampu memberi makan kucing-kucingnya yang dianggap seperti anaknya sendiri.

Bukan kadang-kadang tetapi selalu Nek Mah meminta belas ihsan jiran-jirannya dan jiran-jirannya tak pernah lokek untuk menyedekahkan beras seperti biasa untuk Nek Mah dan kucing-kucingnya. Hari berganti tapi sudah beberapa hari Nek Mah tidak muncul di rumah jiran-jirannya. Jiran tetangga mula bertanya, kemanakah Nek Mah pergi? Untuk mendapatkan jawapan diatas persoalan itu, beberapa jiran Nek Mah pergi menyusul ke teratak Nek Mah di Hilir Kampung. Dari jauh terdengar bacaan surah Yassin sayup-sayup dari rumah Nek Mah. Berdetik dihati jiran-jiran Nek Mah. Apakah yang terjadi pada Nek Mah sebenarnya, sakitkah dia?.

Sampai di teratak Nek Mah, Jiran-Jirannya memberi salam tapi tiada jawapan. Masing-masing menjenguk kedalam teratak tersebut dan alangkah terkejutnya mereka kerana Nek Mah yang dicari sebenarnya telah pergi menyambut panggilan Ilahi dan masing-masing memandang satu sama lain sebab tiada seorang manusia pun disitu melainkan mayat Nek Mah yang dikelilingi kucing-kucing belaannya. Bahkan mayatnya diletakkan ditengah rumah, dikiamkan serta ditutup dengan eloknya seperti ada orang yang berbuat demikian. Siapakah yang membacakan surah Yassin yang mereka semua dengar tadi dan siapa yang menjaga mayat Nek Mah sebelum ketibaan mereka?. Allahualam...

Jenazah Nek Mah disempurnakan dengan segera. Dimandikan, dikafankan, dikebumikan serta  ditalkinkan. Setelah bacaan talkin sudah siap dibaca dan masing-masing berangkat berlalu dari tanah perkuburan tersebut, kucing-kucing belaan Nek Mah yang mengikuti jenazah Nek Mah dari teratak ke tanah perkuburan tadi mulai mengelilingi kubur Nek Mah. Tak siapa tahu mengapa kucing-kucing tersebut berbuat demikian tetapi bila penduduk kampung menoleh sekali lagi ke kubur Nek Mah dipintu keluar tanah perkuburan tersebut, tiada seekor kucingpun yang kelihatan. Maha Besar Allah, kemana menghilangnya kucing-kucing tersebut?

Sunday, 30 October 2011

Kisah Nabi Muhammad Dengan Wanita Kafir

Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum.

Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan

“Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya.”

Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di’tewas’kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) Hari Akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). [al-Ahzab 33:21]

Saturday, 29 October 2011

Tudung Sekolah Dikunyah Lembu

Nek, cucu ada cerita lucu masa zaman sekolah. Cucu harap nenek sudi membacanya. Kisah ini adalah pengalaman cucu sendiri ketika bersekolah agama dahulu.

Begini kisahnya nek. Satu pagi tu cucu terbangun lewat, ingat nak ponteng aje sekolah agama tapi mengenangkan ari tu cu ada peperiksaan, cucu tak jadi ponteng. Setelah bersiap2, cucu cari tudung sekolah cucu kat ampai (tempat sidai baju), sebab malam sebelum tu cucu basuh tudung sekolah tu. Cari punya cari tapi tak juga jumpa. Nak kata ada pencuri adalah sesuatu yang tak mungkin sebab sapalah nak curi tudung sekolah cucu tu. Bila tanya pada mak, mak kata dia tak angkat tudung tu dari ampaian. Lah! kemana pula tudung tu hilang?

Untuk pengetahuan nenek, cucu tinggal dirumah kampung. Dalam masa kelam kabut mencari tudung tersebut, anak saudara cucu yang berumur 1 1/2 tahun berkata sesuatu
"Nembu mamam" Dalam fikiran cucu, takkanlah lembu makan tudung sekolah cucu tu tapi pada masa yang sama cucu mencari juga bayang2 lembu dihalaman rumah. Sah! Cucu lihat lembu betina kesayangan ayah sedang mengunyah tudung sekolah cucu tu.. Ahhh...parah. apalagi, cucu pun dengan tergesa-gesa berlari kearah lembu tersebut dan menarik tudung tersebut. Selepas beberapa minit aksi tarik menarik, akhirnya tudung cucu tu berjaya juga diselamatkan tapi malangnya, tudung tersebut sudah koyak disana sini selain sudah renyuk seribu. Tanpa berfikir panjang cucu terus menyarung tudung tersebut kekepala dan terus kesekolah untuk mengambil peperiksaan.

Sesampai disekolah, kawan-2 cucu pelik mengapa tudung cucu berkeadaan seperti itu tapi cucu tak ada masa untuk menjawab soalan mereka kerana kertas soalan sudah mula diedarkan oleh cikgu. Selepas habis masa untuk kertas terbabit cucu terdengar, cikgu memanggil nama cucu dan bertanyakan kenapa tudung cucu berkeadaan seperti itu, Cucu jawablah lembu makan tudung cucu. Apalagi, satu kelas ketawakan cucu... Kemudian cikgu bertanya kenapa cucu tak pakai tudung lain, cucu cakaplah cucu tak sempat nak cari tudung lain dan itulah sebabnya cucu pakai tudung yang sudah renyuk seribu dan koyak rabak. Sekali lagi cucu diketawakan. cikgu cucu suruh cucu ceritakan bagaiman perkara itu terjadi. Bila cucu ceritakan, sekali lagi rakan sekelas cucu gelak sakan... Ada yang menekan2 perut sebab gelihati. Cucu buat muka seposen aje... Naka kata apa lagi..Nasib2, dahlah bangun lambat, tudung sekolah dimakan lembu, kemudian dikettawakan oleh kawan2 sekolah pula....

Thursday, 20 October 2011

Bila Perempuan Menangis

Pernahkan anda tertanya-tanya 
kenapa seorang perempuan menangis 
hanya kerana seorang lelaki? 
Mungkin sebab anda sudah terbiasa 
dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis... 
Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, 
tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda, 
dia mula merendahkan egonya 
semata-mata kerana anda. ... ... 

Apabila dia menangis di hadapan anda, 
Apabila dia menangis kerana anda, 
Pandanglah matanya, 
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa? 
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan… Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda, Hanya kerana anda?
Dia menangis bukan kerana dia lemah, 
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,
Dia menangis, Kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis didalam hati, 
Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat untuk disimpan. 

Cuba ambil masa untuk berfikir.
 Jika si dia menangis hanya kerana anda, 
Mungkin sudah tiba masanya 
anda fikir kembali di mana silap anda, 
Kerana hanya anda tahu jawapannya. 
Fikirkan, 

Kerana suatu hari nanti, 
Ianya mungkin terlalu lambat 
untuk menyesal, 
Atau terlalu lambat
untuk mengucapkan “maafkan saya…” 
kalau seorang perempuan menangis kerana anda, 
janganlah anda membiarkan dia menangis keseorangan. 
Beradalah disisi dia, 
menemani dia, 
kerana dialah yang akan setia dengan anda 
sehingga akhir hayat anda. 

kalau seorang perempuan menangis kerana anda, 
janganlah anda meninggalkan dia 
selagi dia masih memerlukan anda. 
Kerana anda akan merosakkan hidup dia. 
jangan mengungkapkan rasa cinta anda
kepada seorang perempuan 
selagi anda belum benar-benar yakin 
dan sedia untuk bercinta. 
Kerana anda hanya akan membuatkan
si dia menangis dan sengsara..

Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura
melupakan cinta lamanya 
terutama cinta pertama, 
tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya...

Wednesday, 19 October 2011

Memulihkan Puting Payudara Yang Retak-retak

Petua ini amat senang dilakukan ( senang dilakukan tapi bukan senang untuk menyediakan bahannya) tetapi jangan lakukan ketika anda menyusukan anda anda. Untuk memulihkan puting payudara yang retak adalah dengan mengambil minyak kelapa hijau ( Minyak dari kelapa yang berwarna hijau dan bukan kelapa tua yang kulitnya berwarna coklat). Kemudian campurkan dengan sedikit halba dan sapukan pada hujung payudara anda. Insya-Allah keretakan pada payudara akan hilang. Selamat mencuba

***** Cara mendapatkan minyak dari kelapa - ambil 2biji kelapa, parut, perah santannya dan masakkan santan tersebut sehingga keluar minyaknya.

Tuesday, 18 October 2011

Petua kembali Gadis

Bagi wanita yang sudah lama berkawin ataupun bagi ibu yang sudah melahirkan pasti menghadapi masalah faraj yang tidak seperti mula-mula berkawin. Sila amalkan petua dibawah. Insya-Allah faraj akan kembali ketat seperti gadis.


Bahan-bahannya
1. Daun Inai ( kiri atas )
2. Daun Pegaga (kanan atas)
3. Daun Limau Purut (kiri bawah)
4. Pinang Muda (kanan bawah)

Cara-caranya
Tumbuk kesemua bahan diatas dan perahkan bagi mendapatkan airnya yang pekat. (Jika perlu campurkan sedikit air). Gunakan 'cotton bud' atau putik kapas dan celupkan kedalam cecair ini. Kemudian masukkan kedalam lubang faraj. Lakukan setiap hari, seelok-eloknya selepas mandi petang sehingga faraj kembali ketat.

Khasiat Tembikai

Bayangkan anda tengah memakan tembikai yang baru dikeluarkan dari peti sejuk. Dahlah cuaca sekarang agak panas. Ermmm.... sedapnya..Selain kesedapannya, tembikai sebenarnya adalah salah satu menu untuk anda kuruskan badan. Makan tembikai sebagai pembuka selera bukan sebagai pencuci mulut, ia pasti akan mematahkan selera anda untuk terus menikmati makanan yang pasti tidak sesuai untuk tubuh anda ( cuba amalkan, jika anda teringin makan makanan yang pasti mengemukkan badan anda, cuba makan tembikai sebelum itu. Jangan bimbang pasal kalori sebab tembikai rendah kalorinya. Lagipun tembikai mempunyai 92% air dan 8% gula.

Jika anda menghidap kanser, tembikai sebenarnya merupakan agen untuk memerangi kanser didalam tubuh anda. Ia bolehlah dikategorikan sebagai makanan pencegah kanser. Vitamin didalam tembikai mampu memperbaiki sel-sel badan yang rosak juga berfungsi membunuh sel-sel kanser dan mampu mencegahnya dari terus tumbuh.

Jika anda seorang yang rabun ayam ( penglihatan tak jelas diwaktu malam), memakan tembikai adalah alternatif yang baik sebab tembikai akan membantu anda dalam masalah ini.

Bagi lelaki yang gemar memakan tembikai, mereka mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap kanser prostat.

Memakan tembikai juga akan merendahkan tekanan darah bagi yang menghidap darah tinggi. Pengambilan tembikai bagi ibu yang mengandung mampu menghalang bayi didalam kandungan dari mengalami kecacatan (kecacatan otak dan saraf tunjang) dan juga penyakit jantung.



Sunday, 16 October 2011

Memerahkan Puting Payudara Yang Lebam

Masalah ini adalah masalah biasa bagi wanita yang sudah bersuami atau mempunyai anak. Puting payudara yang hitam dan lebam sebenarnya boleh dikembalikan kewarna asalnya. Cuba amalkan petua ini dan anda dan pasangan anda akan terkejut dengan kebekesanannya. Ambil beberapa helai daun sireh, tumbuh sehingga hancur ataupun sehingga keluar air yang berwarna merah. Perah daun sireh itu dan ambil airnya dan sapukan di sekitar puting payudara. Lakukan setiap malam sehingga berjaya memulihkan warna puting payudara anda. Selamat mencuba cu.

Petua Menguatkan Tenaga Batin Bagi Lelaki

Bagi menguatkan tenaga batin bagi lelaki :-
1. Apabila bangun dari tidur, ambil sedikit air liur dari lelangit kemudian sapukan dikepala zakar.
2. Lakukan senaman ini:-
a- Duduk bersila, tarik nafas sepenuhnya dan tahan nafas, kemudian bongkokkan badan sampai mencecah kaki anda. Kira sampai 7 ( 7 detik ), bangun dan lepaskan nafas secara perlahan-lahan
b- Dalam keadaan duduk bersila tadi, lunjurkan kaki kiri, kemudian tarik nafas sepenuhnya, tahan nafas anda dalam kiraan 7 (kira dlm hati). bongkokkan badan dan sentuh hujung jari kaki kiri dengan hujung jari tangan kiri sebanyak 7 kali. kemudian ulang senaman ini dengan kaki yang sebelah lagi.

Selamat mencuba

Saturday, 15 October 2011

Khasiat Manggis

Hitam-hitam sitampok manggis. Walaupun hitam dipandang manis.Nama jolokkannya adalah "queen of fruit" ini memiliki nama kimia "Garnicia mangostana". Tanaman yang berasal dari hutan tropika di kawasan Asia Tenggara, iaitu hutan belantara Malaysia atau Indonesia. Buah manggis memiliki banyak manfaat kerana ianya kaya dengan kandungan antioksidan pada kulit dan buahnya.

Beberapa khasiat buah manggis:
  • Mencegah penyakit yang serius, buah manggis memiliki kandungan zat xanthones yang bermanfaat untuk mengatasi penyakit-penyakit serius seperti kanser, diabetes, jantung, arthritis, alzheimer, dan lainnya. Zat xanthones yang di hasilkan manggis dapat menghindarkan pelbagai penyakit yang blh menyebabkan peradangan, seperti artritis dan alzheimer (merupakan salah satu penyakit disfungsi otak). Selain itu xanthone juga bermanfaat mencegah pertumbuhan sel kanser dan tumor. Kulit buah manggis juga multi khasiat yaitu antikanser, antioksi dan mujarab mengatasi koroner jantung, HIV, dan sebagainya. Ekstrak kulit manggis bersifat antiproliferasi dapat menghindar pertumbuhan sel kanser. Selain itu ekstrak tersebut juga bersifat apotosis penghancur sel kanser. Kandungan zat xanthone yang terdapat padanya mampu merawat beberapa jenis penyakit kanser seperti kanser hati, pencernaan, paru-paru dan sebagainya. Xanthone dalam kulit manggis juga mampu mengatasi penyakit tuberkulosis (TBC), asma, leukimia, antiinflamasi, dan antidiare.
  • Menghilangkan rasa sakit, seorang doktor di Amerika Syarikat mengaku telah mengganti ubat-ubatan penghilang rasa sakit yang diderita di lehernya dengan mengambil buah manggis secara rutin. Buah manggis juga berkhasiat mengurangi rasa sakit.
  • Melawan radikal bebas, buah manggis mengandung catechins yang terbukti lebih efektif dan lebih berdaya guna dibandingkan vitamin C atau vitamin E dalam melawan radikal bebas yang ada di dalam tubuh kita. Doktor Frederc Templeman yang menulis buku “A Doctor Challenge, A Mangosteen Solution” menyarankan mengambil buah manggis setiap hari sebagai makanan tambahan (suplemen), akan mendapatkan zat antioksidan lebih banyak dibandingkan suplemen lain yang ditawarkan dalam ubat-ubatan. Selain itu kandungan alpha-mangostin dan gamma-maostin pada buah manggis juga bersifat sebagai antibakteria. Alpha-magodtin juga diketahui mempunyai efek yang sama bagusnya dengan antibiotik yang berada di pasaran seperti amphicillin dan minocycline.
  • Mengurangi tekanan darah tinggi, hypertension atau tekanan darah tinggi juga terjadi kerana adanya gangguan pada pembuluh darah, dan risiko terhadap penyakit jantung dan stroke. Buah manggis boleh mengatasinya, terutama untuk menormalkan berat badan.

Petua Merawat Asma

Hati kita pasti terusik dan sedih bila melihat anak sekecil ini menghidap sakit asma. Semua pesakit asma bergantung kepada penggunaan 'inhaler'. mari cuba petua ini untuk mengurang serta merawat asma.

Ambil 5 @ 6 helai daun buah keras laut kemudian ramaskan daun tersebut dengan air mineral/air masak. Tapiskan sehingga jadi 1/2 gelas saja. Embunkan semalaman. Apabila bangun dari tidur, campurkan air tersebut dengan satu sudu madu lebah (jangan guna madu lebah tiruan) dan diminum. Untuk mendapatkan hasil yang baik sila amalkan petua ini. Insya-Allah.

Friday, 14 October 2011

Khasiat Aloe Vera

Nama Botani : Aloe vera Linn.
Famili : Liliaceae

Pengenalan

Pokok aloe vera atau nama tempatannya, lidah buaya berasal dari Afrika utara. Ia hidup subur di kawasan tanah berpasir, bercuaca panas dan kering. Aloe vera juga mampu hidup dalam semua keadaan cuaca di seluruh dunia dan terdapat 500 jenis aloe vera. Aloe vera ditanam sebagai pokok hiasan dan kegunaannya dalam perubatan herba. Aloe vera hanya membiak melalui kaedah pembahagian rumpun(anak).

Kegunaan
Aloe vera mengandungi 96% kandungan air dan selebihnya adalah minyak pati, asid amino, mineral, vitamin, enzim dan glikoprotein. Daun aloe vera atau lidah buaya akan mengeluarkan jeli jika diramas dan ia boleh digunakan untuk mengurangkan kedutan pada kulit muka dan tangan. Ia juga dapat dijadikan sebagai bahan pelembab dan pelembut untuk kulit dan rambut serta dapat digunakan untuk menyubur, menghitam dan mengurang keguguran rambut. Untuk mengatasi masalah keguguran rambut, jeli daripada aloe vera disapu pada kulit kepala dan penggunaan secara secara rutin dan berjadual akan menghasilkan kesan yang sangat baik.

Jeli aloe vera juga dapat digunakan untuk merawat luka-luka kecil, terbakar, bengkak, sembelit dan gatal-gatal pada kulit. Jeli aloe vera yang dimakan segar dikatakan boleh mengubati penyakit leukimia dan barah paru-paru. Ia juga boleh digunakan untuk merawat gatal-gatal pada saluran pernafasan pada kanak-kanak. Jelinya dapat mengurangkan panas dan bahang dengan menyapu pada kulit. Daun aloe vera juga digunakan sebagai anti-biotik, anti-bakteria dan anti-kulat serta mengubati kecederaan tisu disebabkan oleh radiasi. Untuk merawat penyakit darah tinggi atau kolesterol, jeli daripada aloe vera dijadikan jus dan diminum(rasanya sangat pahit).

Tak Jumpa Pusara Nenek dan Moyang

Assalamualaikum nek,
nek, ini kisah yang berlaku pada saya beberapa bulan lepas. Ibu saya meninggal beberapa bulan yang lepas dan sejak itu saya akan menziarahi pusaranya jika saya balik ke kampung. Jika tak balikpun tapi saya melalui kampung saya untuk ke mana-mana saya tak lupa untuk menziarahi pusara ibu walaupun sebentar. Kadang-kadang saya ziarah pusara ibu bersama ayah dan adik-adik. Kalau saya seorang pun saya tetap akan ziarah juga. Jika dah menziarah pusara ibu tak lengkap jika tak menziarahi pusara-pusara ahli keluarga yang lain.

Nak jadi cerita, baru-baru ni saya melalui kampung saya dan sudah menjadi kebiasaan,  saya akan mengambil kesempatan untuk menziarahi pusara ibu tersayang. Ayah meminta saya siramkan air dari bacaan yasin dan ayat-ayat al-Quran lain ke tanah pusara ibu yang telah dibacanya berminggu-minggu yang lepas. Seperti kebiasaanya, setelah membaca surah Yasin, menabur bunga dan menyiram air dipusara ibu saya pergilah kepusara nenek. Malangnya, nama yang tertera adalah Aminah binti Abdullah. Saya berasa pelik sebab saya pasti sangat itu adalah pusara nenek saya. Untuk memastikan bahawa saya tidak bermimpi saya pergi ke pusara moyang saya dan sekali lagi saya terkejut sebab nisan disitu juga tertera nama Aminah binti Abdullah. Saya pergi ke pusara nenek saya semula. Kali ini saya benar-benar pasti bahawa saya tidak bermimpi tadi sebab memang nisan itu tertulis nama Aminah.

Kemudian saya mengucap 2 Kalimah Syahadah, membaca fatihah dan ayat kursi dan saya pergi semula kedua-dua pusara tersebut. Malangnya nama yang tertera di batu-batu nisan itu tetap Aminah. Saya mulai pelik dengan apa yang berlaku dan saya mula memeriksa setiap batu nisan disitu dan setiap batu nisan perempuan tertulis nama yang sama iaitu Aminah kecuali batu nisan ibu saya. Setelah setengah jam mencari dan tak jumpa pusara nenek dan moyang saya, saya pun beredar dari situ. Tiga empat hari kemudian saya balik kerumah dan saya ceritakan apa yang berlaku kepada ayah saya. Ayah saya kata dia terlupa untuk memesan saya membawa air lain untuk disiram ke pusara-pusara lain sebab air yang dia kirim tu memang diniatkan untuk disiramkan ke pusara ibu saya tapi dia tak sangkalah sampai saya takjumpa kubur lain disebabkan niatnya itu.

Begitulah ceritanya nek. Kalau nenek nak siarkan, saya benarkan. Assalamualaikum sekali lagi nek.

Khasiat Daun Kemunting

Nama Botani : Rhodamyrtus tomentosa
Famili : Myrtaceace
Pengenalan 
Pokok kemunting merupakan tumbuhan yang hidup meliar di kawasan belukar dan tanah lapang terbiar. Pokok kemunting mencapai ketinggian hanya 2m di kawasan terlindung dengan pokok-pokok besar dan sekitar 1m di kawasan terbuka. Pokok kemunting berbunga dan mengeluarkan buah sepanjang tahun. Bunga kemunting mekar cantik dan berwarna merah jambu(rujuk foto). Buah kemunting yang masak boleh dimakan. 

Kegunaan
Pucuk dan daun kemunting yang direbus dan diminum air rebusannya dipercayai dapat melegakan sakit perut. Pucuk pokok kemunting juga boleh digunakan untuk rawatan selepas bersalin. Pucuk kemunting direbus bersama-sama daun inai, daun ati-ati dan daun jambu batu dan airnya diminum untuk mengecutkan rahim. Akar dan daun pokok kemunting yang direbus dan diminum boleh digunakan untuk merawat keputihan pada wanita.

Wednesday, 12 October 2011

Khasiat Daun Cekur

Nama Botani : Kaempferia galanga
Famili : Zingiberaceae


Pengenalan
Cekur merupakan tumbuhan dalam famili halia iaitu zingiberaceae. Pokok cekur terdiri daripada dua hingga lima helai daun yang tebal berbentuk bujur telur dan bunganya berwarna putih keunguan. Cekur membiak melalui isinya @ rizom. Tempoh matang rizom cekur adalah diantara 8 hingga 10 bulan selepas ditanam.

Kegunaan
Rizom cekur mempunyai aroma yang lembut. Rizom cekur mengandungi sebatian minyak pati seperti sineol, borneol, kamphere, asid sinamik dan beberapa sebatian pati minyak yang lain. Daun cekur digunakan sebagai ulam dan ramuan dalam penyediaan nasi ulam. Rizomnya boleh digunakan untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti kembung perut, batuk, perut memulas, bengkak, muntah, sakit urat saraf dan lain-lain. Untuk tujuan tersebut biasanya bahagian rizom dimakan secara segar. Rizom cekur juga digunakan dalam ramuan ubatan herba dan jamu yang terdapat dipasaran. Masyarakat jawa di Malaysia pula biasa menggunakan rizom cekur untuk kuih rempeyek.

Orang Melayu zaman dahulu menggunakan rizom cekur, jerangau dan rempah-rempah lain untuk mengubati demam malaria. Rizom cekur, cekur jerangau dan akar bunga susun kelapa juga dijadikan ubat penyakit resdung. Di Indonesia, cekur digunakan oleh wanita selepas bersalin untuk memanaskan bahagian perut, bengkak dan kebas otot. Di Filipina rizom cekur digunakan untuk menyembuhkan penyakit selesema dengan cara menghidu rizomnya. Air rizom cekur juga digunakan untuk menyembuhkan luka dalam perut dan sebagai ramuan dalam tonik.

Petua Menegangkan Payudara


Petua 1 : Wanita yang sudah bersalin akan mengalami masalah buah dada menjadi kendur tidak bermaya seperti dahulu.Dapatkan beberapa helai daun sirih Melayu , ianya berdaun lebar dan berwarna hijau. Sapukan minyak kelapa (seelok-eloknya dibuat sendiri) pada daun sirih. Salaikan mengunakan api lilin dan tekapkan pada buah dada. Biarkan ia kering dan dibuat berulang kali.
Menurut orang tua yang memberikan petua ini , petua ini dipanggil ‘Petua Sayang Suami’. Semoga kebahagiaan rumahtangga puan-puan akan bertambah seri lagi dengan kehadiran cahaya mata dan tubuh badan yang menawan. Bersama-samalah kita amalkan.

Petua 2 : Kupas setengah biji labu dan masak sehingga menjadi lembik. Ramas labu tersebut tika masih suam. Kemudian, sapukan pada seluruh payudara lebih kurang 20 minit. Lakukan 2 kali seminggu.


Petua 3: Sapukan putih telur pada sekeliling buah dada dan biarkan kering semalaman. Buat 3 kali seminggu.


Petua 4 :Amalkan meminum air kanji (air didih nasi) sebelum tidur malam. Insyaallah mujarab.



Doa dan Amalan Untuk Mendapatkan Cahayamata

Bagi pasangan yang yang mengharapkan kehadiran cahayamata didalam kehidupan mereka suami isteri. Samada bagi pasangan yang sudah lama berkahwin ataupun masih baru bolehlah mengamalkan doa/wirid asmaul husna ini. Jadikan doa/wirid ini sebagai wirid harian anda. Insya-Allah...

 
1. Silalah baca sebagai Ya Khaliq








2. Silalah baca sebagai Ya Bari








3. Silalah baca sebagai Ya Musawir

**** Bacalah Ya Khaliq Ya Bari Ya Musawir. Janganlah baca sekali sehari jea cu.

Tuesday, 11 October 2011

Doa dan Amalan Akibat Sengatan Lipan atau Serangga Lain

Akibat sengatan binatang seperti lipan akan membuatkan kita merasa sakit (bisa) ditempat yang digigit. Untuk mengurangkan rasa sakit tersebut silalah cuba doa dan amalan berikut:-

1-Bacakan surah al-Kafirun ( 1 kali )


2-Bacakan surah al-Falaq ( 1 kali )


3-Bacakan surah al-Nas ( 1 kali )


**** Tiupkan pada air yang berisi sedikit garam dan jirus di tempat yang kena gigitan itu. Semoga sakit cucu berkurangan. Insya-Allah

Sunday, 9 October 2011

Suami Mualaf Tidak Mahu Mendalami Islam

Nek, saya nak ceritakan sesuatu pada nenek dan saya harap nenek boleh beri pandangan nenek. Saya sudah berkawin 3 tahun dan tidak mempunyai anak. Suami saya seorang mualaf. Dia masuk islam sebab nak kawin dengan saya (dia akuinya baru-baru ini). Agamanya sebelum ini adalah kristian. Beberapa tahun lepas sepatutnya saya yang mengajarnya tentang islam tetapi sebaliknya saya hanyut mengikut budaya hidupnya yang selalu minum dan lain-lain lagi.

Awal tahun ini saya rasa hidup saya kosong dan saya kembali ke laluan saya yang sepatutnya (kembali hidup secara islam, berpuasa, sembahyang. menutup aurat dan lain-lain lagi). Saya minta suami saya pelajari islam melalui perkim. Dia menolak cadangan saya dan dia mahukan saya yang mengajarnya. Permintaannya tidak menjadi masalah buat saya kerana saya memang tahu selok belok agama walaupun tidak terlalu 'expert' ( saya habis sekolah agama cuma tidak melanjutkan pelajaran ke maahad sahaja).

Saya beli buku lengkap berkenaan fardu ain, munakahat, jinayat dlll dan mulai mengajar sedikit demi sedikit. Dia tidak ada masalah untuk menangkap apa yang diajar oleh saya bahkan dia cepat faham. Malangnya apabila saya minta dia menghafal ayat-ayat tertentu ( niat mandi wajib, niat sembahyang, dll). Dia anggukkan kepalanya tapi dia tak menghafalnya. Bila saya tanya dia buat bodoh aje dan cakap dia belum hafal. Saya tahu dia sengaja buat macam tu. Entahlah mungkin untuk buat saya marah atau saja untuk berlengah-lengah. Kalau saya tanya dan cakap banyak kali, saya akan rasa sakit hati dan nak marah dan ini akan membuatkan saya berdosa padanya pula. Kalau saya tak tanya, saya pula berdosa sebab tak ajarnya apa yang patut dia pelajari. Keluarga saya minta saya buat keputusan, samada ingin terus bersamanya dan terus-terusan menanggung dosa sebab dia tidak melaksanakan tuntutan agama ataupun bercerai sahaja. Entahlah nek, saya tak tahu apa nak buat. Tolonglah nek, cakaplah dengan saya apa yang perlu saya buat...

Saturday, 8 October 2011

Doa dan Amalan Supaya Dimudahkan bersalin

Jika anda adalah bakal bapa atau bakal atuk, bolehlah membaca doa dan amalan dibawah dan dihembuskan kedalam sebotol air. Kemudian bolehlah diberikan kepada isteri atau menantu yang mengandung supaya boleh diminum olehnya ketika beliau mula sakit nak bersalin kelak. Selain dari itu, bakal ibu hanya dibenarkan membaca doa ini sendiri jika beliau sudah mulai sakit sikit-sikit untuk bersalin. Doanya adalah seperti berikut:-

1- Bacakan ayat al-Kursi ( Surah al-Baqarah, ayat 255)

2- Bacakan surah al-A'raaf, ayat 54

***Bakal ibu dinasihatkan perbanyakkan membaca tasbih dan zikir dibawah ketika sakit hinggalah bersalin.. Didoakan kepada para ibu semoga selamat bersalin dan mendapat cahayamata yang sihat dan soleh/solehah.

3- Subhanallah

4-Astaqfirullah