Friday 30 December 2011

Dihalau Bapa Tiri (2)

Dah tau ada bapa tiri yang macam singa lapar, aku dan abang aku buat hal lagi. kami lewat balik lagi petang ni. Kesudahannya macam biasa, kami dihalau kali entah ke berapa dan dengan muka tak malunya kami masih berlegar diperkarangan rumah kami walaupun tak boleh masuk ke rumah sebab pintu dan tingkap semuanya dah dikunci tadi.

Banyaklah pula nyamuk kat luar rumah maghrib-maghrib ni. Apalah kami nak buat, perut dahlah berkeroncong. Kalau duduk kat serambi nanti tertidur pulak. Mak aku kata, tak elok tidur maghrib macam ni. Hah..kami ronda ajelah kat dalam kawasan pagar rumah ni. Boleh juga buang masa dari duduk tercangguk aje. Lagipun kawasan rumah bapa tiriku ni agak besar juga dalam 1 1/4 ekar.

Sedang kami bertiga merayau-rayau. Oh terlupa pula nak bagitau, kali ini sepupu kami pun sekapal dengan kitaorg kerana sebab dialah kitaorg balik lambat. Rayau punya rayau, kami terdengar satu suara parau. Suara binatang. Yang pasti bukan suara kambing atau lembu. Kami bertiga terjengah-jengah cuba mengenalpasti suara apakah itu. Tiba-tiba, dari hujung semak di depan rumah kami terlihat satu binatang seakan beruang tapi bukan beruang menuju kearah kami.

Kami pun apa lagi, ambil langkah seribu. Oppss. bukan kami tapi abang aku dan sepupu aku. dan aku yang berumur 6 tahun tercicir di belakang.

"Cepat Ta, panjat pokok tu"Suara abangku kedengaran.

Rupa-rupanya dia sedang memeluk sebatang pokok kelapa didepan rumah sementara sepupuku dah duduk mencangkung di dahan pokok mangga. Aku pun terus memanjat pokok mangga sambil menangis sebab aku tau paras ketinggian yang dipanjat oleh aku mampu dicapai oleh binatang tersebut.

"tak boleh panjatlah, tariklah aku"

"mu cuba naik lagi, cepat Ta, bahaya tu.."

"aku kata tak boleh, tak bolehlah bengong" kataku sambil menangis


Nasib aku baik sebab binatang seakan beruang itu tidak menuju kearah aku sebaliknya menuju kearah pintu belakang rumah kami. Dari arah kami menyorok dapat kami lihat binatang tersebut berdiri dan mencakar-cakar pintu belakang. Lama juga kami lihat ia mencakar pintu belakang rumah. Adalah dalam 10-15min.

Kemudian ia memusingkan badannya dan berlari menuju kearah kami dan aku bernasib baik kali kedua, bila binatang tersebut terus berlari kearah semak-semak di tepi pagar rumah kami. Pelik sungguh kami bertiga. Pagar rumah sudah ditutup, bagaimana binatang itu masuk dan apakah binatang tersebut. Nak kata beruang, bukan beruang. Lebih kurang 1 jam selepas kejadian itu, kami perlahan-lahan turun dari pokok dan berlari kearah serambi didepan rumah dan pintu depan hanya ibu kami buka pada pukul 11.00 malam selepas bapa tiriku tidur.

No comments:

Post a Comment