Friday 14 October 2011

Tak Jumpa Pusara Nenek dan Moyang

Assalamualaikum nek,
nek, ini kisah yang berlaku pada saya beberapa bulan lepas. Ibu saya meninggal beberapa bulan yang lepas dan sejak itu saya akan menziarahi pusaranya jika saya balik ke kampung. Jika tak balikpun tapi saya melalui kampung saya untuk ke mana-mana saya tak lupa untuk menziarahi pusara ibu walaupun sebentar. Kadang-kadang saya ziarah pusara ibu bersama ayah dan adik-adik. Kalau saya seorang pun saya tetap akan ziarah juga. Jika dah menziarah pusara ibu tak lengkap jika tak menziarahi pusara-pusara ahli keluarga yang lain.

Nak jadi cerita, baru-baru ni saya melalui kampung saya dan sudah menjadi kebiasaan,  saya akan mengambil kesempatan untuk menziarahi pusara ibu tersayang. Ayah meminta saya siramkan air dari bacaan yasin dan ayat-ayat al-Quran lain ke tanah pusara ibu yang telah dibacanya berminggu-minggu yang lepas. Seperti kebiasaanya, setelah membaca surah Yasin, menabur bunga dan menyiram air dipusara ibu saya pergilah kepusara nenek. Malangnya, nama yang tertera adalah Aminah binti Abdullah. Saya berasa pelik sebab saya pasti sangat itu adalah pusara nenek saya. Untuk memastikan bahawa saya tidak bermimpi saya pergi ke pusara moyang saya dan sekali lagi saya terkejut sebab nisan disitu juga tertera nama Aminah binti Abdullah. Saya pergi ke pusara nenek saya semula. Kali ini saya benar-benar pasti bahawa saya tidak bermimpi tadi sebab memang nisan itu tertulis nama Aminah.

Kemudian saya mengucap 2 Kalimah Syahadah, membaca fatihah dan ayat kursi dan saya pergi semula kedua-dua pusara tersebut. Malangnya nama yang tertera di batu-batu nisan itu tetap Aminah. Saya mulai pelik dengan apa yang berlaku dan saya mula memeriksa setiap batu nisan disitu dan setiap batu nisan perempuan tertulis nama yang sama iaitu Aminah kecuali batu nisan ibu saya. Setelah setengah jam mencari dan tak jumpa pusara nenek dan moyang saya, saya pun beredar dari situ. Tiga empat hari kemudian saya balik kerumah dan saya ceritakan apa yang berlaku kepada ayah saya. Ayah saya kata dia terlupa untuk memesan saya membawa air lain untuk disiram ke pusara-pusara lain sebab air yang dia kirim tu memang diniatkan untuk disiramkan ke pusara ibu saya tapi dia tak sangkalah sampai saya takjumpa kubur lain disebabkan niatnya itu.

Begitulah ceritanya nek. Kalau nenek nak siarkan, saya benarkan. Assalamualaikum sekali lagi nek.

No comments:

Post a Comment