Tuesday 18 October 2011

Khasiat Tembikai

Bayangkan anda tengah memakan tembikai yang baru dikeluarkan dari peti sejuk. Dahlah cuaca sekarang agak panas. Ermmm.... sedapnya..Selain kesedapannya, tembikai sebenarnya adalah salah satu menu untuk anda kuruskan badan. Makan tembikai sebagai pembuka selera bukan sebagai pencuci mulut, ia pasti akan mematahkan selera anda untuk terus menikmati makanan yang pasti tidak sesuai untuk tubuh anda ( cuba amalkan, jika anda teringin makan makanan yang pasti mengemukkan badan anda, cuba makan tembikai sebelum itu. Jangan bimbang pasal kalori sebab tembikai rendah kalorinya. Lagipun tembikai mempunyai 92% air dan 8% gula.

Jika anda menghidap kanser, tembikai sebenarnya merupakan agen untuk memerangi kanser didalam tubuh anda. Ia bolehlah dikategorikan sebagai makanan pencegah kanser. Vitamin didalam tembikai mampu memperbaiki sel-sel badan yang rosak juga berfungsi membunuh sel-sel kanser dan mampu mencegahnya dari terus tumbuh.

Jika anda seorang yang rabun ayam ( penglihatan tak jelas diwaktu malam), memakan tembikai adalah alternatif yang baik sebab tembikai akan membantu anda dalam masalah ini.

Bagi lelaki yang gemar memakan tembikai, mereka mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap kanser prostat.

Memakan tembikai juga akan merendahkan tekanan darah bagi yang menghidap darah tinggi. Pengambilan tembikai bagi ibu yang mengandung mampu menghalang bayi didalam kandungan dari mengalami kecacatan (kecacatan otak dan saraf tunjang) dan juga penyakit jantung.



No comments:

Post a Comment