Wednesday 28 September 2011

Adakah Johor Negeri yang Tak Selamat?

Kenyataan Lim Guan Eng berkenaan Johor adalah tempat yang tak selamat untuk pelabur atau dengan perkataan yang lebih mudah orang yang melabur di Johor ada peluang untuk diculik. Adakah Lim Guan Eng yakin sesiapa yang melabur di Johor akan menerima nasib begini dan beliau pasti perkara begini tidak berlaku dinegeri jajahannya. Pernah dengar perkataan ini, "Dont Over Confident". Penjenayah tidak memilih tempat untuk berbuat sesuatu dan kita bukannya Tuhan yang boleh memastikan sesuatu itu berlaku atau tidak.

Sebagai rakyat dinegara ini, tiada siapa yang suka mendengar kenyataan sedemikian rupa. Adakah Lim Guan Eng menganggap Johor bukan sebahagian dari Malaysia sampai sanggup memburukkan Johor sebegitu sekali ataupun beliau merasakan Pulau Pinang bukan terdiri dari Malaysia? Kami memahami setiap pemimpin ada cara masing-masing supaya rakyat menerima mereka dan pelabur, melabur dinegeri dibawah pimpinan mereka. Setiap pemimpin ada kelemahan dan kekuatan masing-masing. Maka gunakan kekuatan tersebut sebaik mungkin dan jangan terang-terangan menunjukkan kelemahan dimata rakyat. Manusia memang tak lepas dari melakukan kesalahan atau kesilapan.

Kenyataan yang Lim Guan Eng keluarkan itu amat menyedihkan bagi seorang individu yang menetap di negara ini amnya. Lagi-lagi kenyataan itu dikeluarkan oleh seorang pemimpin yang dipilih oleh rakyat. Pemimpin beginikah yang perlu dipilih oleh rakyat?  Sebagai rakyat sudah tentulah amat sedih wujudnya pemimpin sedemikian rupanya. Seperti harapkan pagar, pagar yang makan padi ataupun seperti gunting didalam lipatan. Jangan sebab terlalu seronok berpolitik sampai mengabaikan semua aspek yang sepatutnya diambil kira. Jangan menganggap remeh sesuatu perkara yang sebenarnya amat penting dimata masyarakat Malaysia. Pesanan untuk Lim Guan Eng, jangan disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga.

Kenyataan yang dikeluarkan tidak sampaipun 10min tapi impak yang dibawa adalah besar kepada negara kita samada dari segi pelaburan, pelancongan serta pandangan orang luar terhadap Malaysia. Kami memerlukan pemimpin yang boleh menaikkan ekonomi dan pandangan orang luar terhadap negara kita bukan meruntuhkan ekonomi kita sebegini. Cadangan supaya Lim Guan Eng meminta maaf kepada rakyat Johor adalah tidak mencukupi sebaliknya beliau perlu meminta maaf dari semua rakyat di negara ini diatas kelancangan beliau berkata-kata supaya ini menjadi pengajaran untuk pemimpin lain supaya berfikir sedalam-dalamnya sebelum membuat apa-apa kenyataan dimasa hadapan.

No comments:

Post a Comment