Friday 30 September 2011

Akibat ' Black Magic'

Salam nek, saya nak syer cerita dengan nenek sikit. Kisah ni berlaku lebih kurang 20 tahun yang lepas. Ketika tu umur saya diawal 20-an. Saya bekerja di satu pulau di dalam negara ini, Kerja dibahagian perlancongan. Saya bekerja disitu lebih kurang 4 tahun. Mula-mula saya mengutarakan pada ibu untuk bekerja di pulau x, keluarga saya menasihati saya supaya berhati-hati kerana setahu mereka penduduk di pulau x masih mengamalkan sihir atau ' black magic'. Saya anggukkan kepala aje supaya tak mengecilkan hati ibu dan ayah saya sebab saya tidak mempercayai perkara yang saya kategorikan sebagai tahyul ini.

Oleh sebab sifat saya yang mudah mesra, saya ada kakak dan abang angkat disana. kakak angkat saya (kak K) seorang wanita yang sudah bekeluarga (bersuami dan anak empat) sementara abang angkat saya (abang M) masih solo. Suami Kak K amat menyayangi Kak K ini dan ini tak mengherankan saya sebab wajah Kak K yang sentiasa senyum, manis dan berseri-seri selalu. Satu hari saya bertanya pada Kak K apakah yang dipakai olehnya yang membuatkan wajahnya sentiasa berseri-seri. Kak K tersenyum dan mengatakan beliau mengamalkan seri muka dan dengan iklas hatinya Kak K memberikan saya ayat yang selalu dibacanya.

Setelah mengamalkan ayat tersebut dalam masa 2 bulan ramai yang memuji wajah saya sekarang dan saya mulai taksub dengan ayat-ayat tersebut. Dari jampi penyeri muka sehingga jampi penggoda semuanya saya belajar. Saya cuba keberkesanan setiap jampi-jampi yang Kak K ajarkan. Saya tukar kekasih hampir 2 bulan sekali. Ada yang sampai merayu-rayu supaya jangan tinggalkan mereka tapi saya tak peduli. Saya bosan ada kekasih yang menelefon saya 15min sekali sewaktu saya bekerja, maka saya tinggalkannya.

Disatu petang Kak K membawa saya ke kebun durian kawannya yang dikenali sebagai Kak J. Orangnya awal 50-an tapi apa yang mengejutkan saya suaminya agak muda lebih kurang 30-an dan  tampan orangnya. Suaminya tidak memandang kami semasa berbual sebaliknya hanya menunduk aje. Dalam hati saya berkata baiknya suami Kak J ini. Untung Kak J, dapat suami handsome dan muda tapi tak memandang wanita lain, saya memuji kak J dan beliau hanya tersenyum mendengar pujian dari saya itu.

Nak dijadikan cerita, 2 bulan selepas berjumpa dengan Kak J saya dikejutkan dengan berita beliau telah pulang ke rahmatullah. Sebagai orang yang mengenali Kak J saya dengan Kak K pergilah melawat dan menghantar jenazahnya hingga ke tanah perkuburan. Ketika dirumah tadi, cuaca yang pada mulanya terang benderang bertukar mendung ketika kami sampai ketanah perkuburan. Dikhuatiri hujan maka pengkebumian jenazah tersebut cuba disegerakan dengan secepat mungkin. Sedang 3 orang didalam liang lahat sedang mengisi tanah disekeliling jenazah sementara suaminya menghulurkan tanah dari atas, tiba-tiba anaknya berlari-lari datang kearahnya dan berbisik-bisik sesuatu kepada suami Kak J.

Suami Kak J seperti terkejut malahan skop ditangannya juga terlepas dan kelihatan beliau ingin memusingkan badannya tiba-tiba ada tangan yang memegang kedua-dua kakinya dari liang lahat. Semua orang yang ada bertaburan kerana terkejut dan ketakutan dan saya dan Kak J tidak boleh bergerak. Seakan-akan kaki kami dipateri ke bumi, saya melihat wajah Kak J yang pucat lesi dan saya rasakan wajah saya juga begitu. Jelas kelihatan jenazah tersebut tergantung dan tidak jejak kebawah dan dengan mata terpejam. Orang ramai cuba melepaskan pegangan tersebut namun tindakan mereka itu sia-sia-sia belaka. Berbagai usaha telah dibuat tapi pegangan tersebut amat kuat untuk dileraikan oleh tenaga manusia.. Lama keadaan itu berlaku akhirnya kedengaran suara imam

" Aku rasa isteri kamu ingin memaafkan kamu dan aku tak tahu apakah dosanya kepada kamu tapi aku harap kamu maafkanlah dirinya". Tiada sepatah perkataan yang keluar dari mulut suami Kak J dan orang yang lari pada mulanya mulai datang kembali dan melihat apa yang berlaku.

" Maaflahkan isteri kamu ini, tiada kesudahannya kita berdiri disini, dan dia tak akan lepaskan kaki kamu jika kamu tak maafkan dirinya. Baik kita segerakan jenazahnya, biar Allah yang menguruskan yang lain. Kita cuma makhluknya yang lemah" Imam bersuara lagi memujuk suami Kak J sementara anak-anak Kak J menangis sambil memujuk ayah mereka supaya memaafkan dosa mak mereka.

" Baiklah aku maafkan kau" sebaik perkataan itu terluncur dari bibir suaminya, jenazah tersebut jatuh keliang lahat seperti buah nagka yang jatuh aje bunyinya. Jenazah dikebumikan dan ditalkin dengan segera tapi suami Kak J telah meninggalkan tanah perkuburan itu selepas dia mengucapkan pengucapan maaf tadi. Gempar satu kampung berkenaan hal ini dan akhirnya ceritanya terbongkar pada malam kenduri arwah pada malam itu. Anaknya menceritakan, ketika dia ingin memasak nasi dan lauk, beliau mencari periuk dibawah para dan beliau terjumpa 'pad-pad' yang telah digunakan ada didalam periuk tanah dan yang paling memeranjatkan beliau terjumpa 'pad' yang dipenuhi dengan kuah kari dan kari ayam adalah lauk yang mereka makan tengahari semalam. Semua orang yang mendengar cerita tersebut dan merasa terperanjat.

Sebulan selepas peristiwa tersebut saya meninggalkan Pulau x termasuk dengan jampi-jampi yang saya pelajari. Saya bertaubat tidak akan membaca jampi serapah lagi dan telah berubah. Takut saya azab dari Allah...

No comments:

Post a Comment