Friday 23 September 2011

Balasan anak yang pernah menyisihkan ibu sendiri

Petang tadi rumah saya dikunjungi oleh nenek saudara sebelah ibu saya. Bila ternampak aje wajah saya beliau terus menangis teresak-esak. Saya tanya beliau apa yang terjadi, katanya anak lelaki kesayangannya tidak mempedulikannya lagi. Maka saya bertanya lagi, kenapa boleh jadi macam tu. Dengan air mata yang masih mengalir, beliau bercerita pada saya.
" Sejak Am kawin dia tak pedulikan tok cu dah. Isteri dia tak bagi jenguk tok cu. Sampaikan kalau dia tau tok cu kat rumah mak alang kau, dia tak akan pergi rumah mak alang kau tu walhal kalau tok cu tak ada kat situ, itulah tempat tidur baring dia sementara tunggu bini dia balik dari mengajar."

" takkanlah macam tu tok cu, isteri dia kan cikgu sekolah agama. mungkin ada salah faham agaknya" kata saya untuk menyejukkan hati tua tersebut.

sambung tok cu lagi " tak adanya salah faham. Am tu bukan setakat raya balik rumah mak bini dia, hampir setiap bulan balik ke kampung bini dia. sedangkan aku ni tinggal sekampung pun tak dijengahnya. Masa kecik dulu, kemain payah nak berenggang dengan aku. sampai dah lepas SPM pun asyik berkepit dengan aku. Kalau berjalan dengan aku, mesti baju aku dipegangnya. Dulu semua orang cakap, beruntung aku sebab dapat anak yang sayangkan aku. Sekarang, hanya Tuhan yang tau." saya hanya diam, tak tau apa nak cakap.

Setelah menghirup kopi yang saya hidangkan. tok cu bersuara.
" Mungkin ini balasan kepada tok cu agaknya"

" Kenapa tok cu cakap macam tu?" tanya saya

" Yealah dulu masa arwah mak tok cu masih hidup, tok cu tak pedulikannya. Tok cu sibuk melayan suami dan anak-anak tok cu aje tanpa mempedulikan perasaan mak tok cu. Tok cu jarang menjengah mak tok cu walaupun jarak rumah tok cu bukannya jauh dari rumah mak tok cu tu. Adalah 5 minit kalau berjalan kaki."

" Disebabkan tok cu jarang menjenguk mak tok cu. Abang atau kakak tok cu akan datang kerumah minta untuk tok cu datang menjenguk mak tok cu. Tapi tok cu tak pernah ambil pusing dengan permintaan mereka. Sekarang barulah tok cu rasa bagaimana perasaan mak tok cu ketika itu" kata tok cu sambil mengesat air matanya yang kembali tumpah

Nak mengiakan apa yang tok cu cuma akan membuatkan beliau bertambah sedih. Apa yang boleh saya buat adalah memberi sokongan dan meminta beliau berdoa semoga dosanya diampunkan oleh Allah dan memohon supaya anak lelakinya itu berubah.

* Ini adalah email yg dihantar kepada saya dan penghantar email telah membenarkan saya untuk menyiarkan kisah ini untuk dijadikan pengajaran. Nama telah diubah

No comments:

Post a Comment